06-20-9-422-716

Termékkínálat › toronycsapágyak - toronyszilentek - porvédő harangok

AMIT A TORONYCSAPÁGYAKRÓL TUDNI KELLl!

A toronycsapágy, a toronyszilent, a lengéscsillapító porvédő a lengéscsillapító kiegészítő szervizelemei!

A toronycsapágy feladata a McPherson (gólyaláb) felfüggesztés mozgatása, a kormányzás elősegítése, az első tengelyre ható rugózott tömeg hordozása. A csapágyazásra azért van szükség, mert a kormányzásnál a rugóstag együtt mozog a kerékkel. Alul az alsó gömbfej képes elmozdulni, felül a rugóstagon a toronycsapágy.

Az autók többsége ezzel a futóművel van szerelve.
(fordok, opelek, volkswagenek, fiatok, peugeotok, stb.)

Ha nem volna a rugóstag csapágyazva, úgy kormányzásnál a rugók csavaró - turzuló mozgása nehezítené a kormányzást, a kormánykerék magától mindíg középre kényszerülne.
(Ilyenek voltak a régi Ford Capri-k.)

A két, vagy több lengőkaros autókba nincsen toronycsapágy, mivel ott az alsó, és felső gömbfejek végzik a forgó elmozdulást, míg a rugók fixen állnak a lengőkarok között.
(hondák, mercédeszek, audi A4-A6, ladák, kisteherek nagy része.)

MEGHIBÁSODÁSUK OKAI - TÜNETEK!

Egy gyárilag kellőképpen megkonstruált megvédett toronycsapágy szinte soha nem megy tönkre!(pl. bmw-k, toyoták egyes tipusai) Persze az autógyártóknak nem feltétlenül ez a célja. Ezért találkozhatunk igen silány megoldásokkal is, ahol igen gyakran kell cserélni a toronycsapágyat.

A fő meghibásodási ok a természetes kopás, a nem kellően védett csapágy berozsdásodása a kerék által felvert víztől-sártól, valamint ha a sütött csapágy kiszakad a toronyszilentből.

A toronycsapágy nyomcsapágy, az autó egész súlyát hordozza. Tévhit, hogy az apró kopogó hang a toronyból a toronycsapágy hibája, csapágycserével a legritkább esetben szűnik meg. Ezt a kopogó hangot általában a lengéscsillapító belső szerkezete produkálja, vagy az összezömült toronyszilent a probléma, esetleg a gólyalábra rögzített stabpálca. Az autók kb. 10%-ánál persze lehetséges a toronycsapágy kopogás , ahol szerintem gyárilag rossz a konstrukció, mivel nem érvényesül a nyomcsapágy elv. Ez az én tapasztalatom 15 év alatt a toronycsapágyakról. Persze mindíg vannak egyedi esetek, amik boríthatják az elméletet.

A toronycsapágy hibáját leginkább a kormánykeréken át érezzük. Forgatás közben apró recegő érzet a kormánykeréken, szakaszosan szoruló kormány, pattogó rugóhang a futómű felől.
Megoldás a toronycsapágy csere!

FAJTÁI - SZERKEZETI EGYSÉGEI!

Toronycsapágyak

A képen audi. ford. alfa, peugeot, volkswagen, fiat toronycsapágyak láthatók. Előnyük az árban rejlik. Viszonylag gyakran tönkre mennek, mert igen védtelenek a víz-sár ellen.
(SKF)
(INA)
(BREDA)
(RUVILLE) toronycsapágyak

Toronyszilentek

Sokszor keverik a toronycsapággyal. Ez alatt helyezkedik el a toronycsapágy. Meghibásodási lehetőség, ha a gumiszilent kiszakad a fém házból. Ez látszik kivülről, ha felnyitjuk a motorháztetőt. A hátsó lengéscsillapítóknál csak toronyszilent van, mivel nincs hátul kormányzás, nincs szükség csapágyazásra.

Csapágyazott Toronyszilentek

A legjobb megoldás. Sokszor a csapágy, szilent és a rugótányér is egyetlen masszív egységet képez. Szinte soha nem kell cserélni, viszont ha kell az ára neki a leghúzósabb.

LENGÉSCSILLAPÍTÓ PORVÉDŐK › ÜTKÖZŐK

EGY EGYSZERŰ DE IGEN FONTOS KIEGÉSZÍTŐ ALKATRÉSZELEM!

Ahogy a nevében is benne van, a lengéscsillapító szárat védi a külsérelemtől, portól víztől, sártól. Mit sem ér az új lengéscsillapító, ha sérült, szakadt porvédővel szereljük össze.
Az ütköző bakok, melyek általában a porvédő részét képezik a lengéscsillapító belső szerkezetét védik a leütközéstől.

Ha a szakadt, sérült porvédő miatt szennyeződés kerül a lengéscsillapító szár és szimering közé, lengéscsillapítónk pályafutása hamar véget ér. A homok , sár igen jó csiszoló anyag, nem is gondolnánk, milyen gyorsan elkoptatja az illesztéseket, és már folyik is az olaj.
A megoldás a lengéscsillapító porvédő csere!

Láttam már olyat, hogy szerelő porvédő nélkül rakta össze az új, méregdrága lengéscsillapítót, mondván, hogy nem adtak hozzá porvédőt. Persze, hogy nem adtak, az nem jár, hanem külön meg kell venni. A lengéscsillapító halálra volt ítélve!

Soha ne akarjunk a porvédőn spórolni, (egy-két ezer forintról van szó) a lengéscsillapító élettartama függ tőle! Garanciában sem veszik vissza a kopott szárú lengéscsillapítót, mondván, hogy nem szakszerűen volt szerelve, hiába még csak fél éves!

Azok az egyszál lengéscsillapítók, melyek külön állnak a rugótól, gyárilag ütközővel és porvédővel van ellátva. (duplalengőkaros, merevhidas futóművek gyakori alkalmazása.)
Csak ebben az esetben nincs dolgunk a porvédővel.

Porvédők

Jó minőségű, olajálló, öregedéstűrő lengéscsillapító porvédőket használunk.
Ára: 1500ft/db - Sok esetben benne van a végső árban!
Gyári minőségű lengéscsillapító porvédők 2 - 4 000 ft/db áron.

Astra porvédő+rugótányér

Megbízható megoldás, ha a porvédőt a rugótányérból, vagy a rugófészek gumijából képezik ki. Ha jó anyagból készül, soha nem megy tönkre. Ilyen az Opel astra (F). Sajnos a toronycsapágyáról ugyanez nem mondható el.

Tetejére

Nemsokára a kép-zoom is működik!